IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk, ikke passiv konsumering. IKT i barnehagen skal dreie seg om en naturlig del av hverdagen til barn og voksne.
Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna
allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har
konsentrasjonsvansker. Digitale verktøy kan bidra til mestring hos barn som
ofte føler at de ikke mestrer. Digitale verktøy gir rom for kreativ utfoldelse
på nye måter og videreutvikling av det tradisjonelle. Barna bør møte digitale
verktøy av ulike grunner, en av dem er at barnehagen skal være sosialt
utjevnende.
Digital kompetanse er i skolen definert som den femte basisferdighet
og det må barnehagene ta på alvor. Ikt og bruken av digitale verktøy kan og
sees på som nok et av barnas mange språk.
Norlandia Barnehagene iverksatte våren 2014 et pilotprosjekt
med fokus på at barn skulle få mulighet til å lære seg å bruke ulike digitale
verktøy. Lysejordet barnehage var så heldige å få ta del i dette.
Det ble en aktiv prosjektperiode som strakk seg fra januar til
midt i mai. Barnehagene som var en del av pilotprosjektet fikk teknisk hjelp,
hjelp til bruk av ulike applikasjoner og innføring i bruk av pedagogiske
opplegg og metoder. Det ble satt fokus på digitale fortellinger;
fotofortellinger, tegnede fortellinger, animasjon med mer. Resultatene fra
pilotprosjektet kan leses om på Norlandias blogg for prosjektet.

I følge Rammeplanen for barnehagene skal digitale verktøy
tas i bruk i det pedagogiske arbeidet. Vi skal bidra til å lage en bro til
skolen, gjennom danning, omsorg, lek og læring også på det digitale feltet.
Barna skal oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon
og innhenting av kunnskap.
Vi har hatt en god start i Lysejordet og vårt fokus er at
barna skal bruke IKT som produsenter og ikke som konsumenter. Barna skal få
innblikk i andre måter å bruke digitale verktøy, enn det de vanligvis gjør på
fritid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar