IKT i barnehagen



IKT i barnehagen skal være bruk av digitale verktøy i læringsprosesser og kreative uttrykk, ikke passiv konsumering. IKT i barnehagen skal dreie seg om en naturlig del av hverdagen til barn og voksne.

Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har konsentrasjonsvansker. Digitale verktøy kan bidra til mestring hos barn som ofte føler at de ikke mestrer. Digitale verktøy gir rom for kreativ utfoldelse på nye måter og videreutvikling av det tradisjonelle. Barna bør møte digitale verktøy av ulike grunner, en av dem er at barnehagen skal være sosialt utjevnende.

Digital kompetanse er i skolen definert som den femte basisferdighet og det må barnehagene ta på alvor. Ikt og bruken av digitale verktøy kan og sees på som nok et av barnas mange språk.

Prosjekt

Norlandia Barnehagene iverksatte våren 2014 et pilotprosjekt med fokus på at barn skulle få mulighet til å lære seg å bruke ulike digitale verktøy. Lysejordet barnehage var så heldige å få ta del i dette.

Det ble en aktiv prosjektperiode som strakk seg fra januar til midt i mai. Barnehagene som var en del av pilotprosjektet fikk teknisk hjelp, hjelp til bruk av ulike applikasjoner og innføring i bruk av pedagogiske opplegg og metoder. Det ble satt fokus på digitale fortellinger; fotofortellinger, tegnede fortellinger, animasjon med mer. Resultatene fra pilotprosjektet kan leses om på Norlandias blogg for prosjektet.

Etter et vellykket pilotprosjekt er alle barnehagene i Norlandia i gang med et felles prosjekt som omhandler IKT i barnehagen. Verktøy som nettbrett, pc’er og digitale fotoapparat skal benyttes kreativt i lek og læringssituasjoner, slik at barna blir godt rustet til å møte vårt digitale samfunn på en god måte.

I følge Rammeplanen for barnehagene skal digitale verktøy tas i bruk i det pedagogiske arbeidet. Vi skal bidra til å lage en bro til skolen, gjennom danning, omsorg, lek og læring også på det digitale feltet. Barna skal oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap.

Vi har hatt en god start i Lysejordet og vårt fokus er at barna skal bruke IKT som produsenter og ikke som konsumenter. Barna skal få innblikk i andre måter å bruke digitale verktøy, enn det de vanligvis gjør på fritid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar